.jpg)
Nyt viimein pääsemme tämän Wuppertal-retken viimeisen blogipäivityksen julkaisun pariin. Matkan jälkeinen aika kotona on ollut töihin paluun lisäksi tapahtumien täyteistä ja olemme päässeet näkemään monia ihania ystäviä ja sukulaisia.
Paluumatka meillä starttasi kesäkuun viimeisenä perjantaina, mutta osin erilleen. Sähköauto starttaili aamupalan jälkeen Wuppertalista kohti Travemündea ja perheen äiti lähti iltapäivällä varjostuspäivän jälkeen junalla myöhemmin perässä Wuppertalista Hampurin ja Lübeckin kautta Travemündeen. Automatkaajien päivä sujui leppoisasti musiikkia ja satuja kuunnellen, maisemia katsellen ja välillä pysähdellen. Matkaa Wuppertalista Travemündeen on hieman vajaa 500 km. Lataus sujui ensimmäisellä yrittämällä Holdorfissa, jossa oli myös ruokatauko. Seuraava lataus (tavoitteena saada autoa mahdollisimman täytenä laivaan) oli Lübeckin CITTI Park - ostoskeskuksessa, jossa aika vierähti mm. legoista rakennettua kaupunkia ihaillen. Viimeiset virrat otettiin sitten vielä lähellä äidin junapysäkkiä Travemündessä junan saapumista odotellessa.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Äidin matkaan kuului hyvästien jättämistä Wuppertalin asemalle, blogin kirjoittelua, Hampurin aseman fiilistelyä, Lübeckin asemalla 18-vuotiaan Otto-koiran tapaaminen ja parhaimpana perheen jälleennäkeminen Travemünden asemalla. Junat toimivat hyvin. Ne olivat kesäkuussa matkustaessa täysiä, joten oli hyvä, että oli varannut paikkalipun, sillä osa seisoi käytävillä paikkavarauksen puuttumisen vuoksi.
Illalla Travemündessa meillä oli edessä laivaan tsekkaus ja jonottelu. Kaikki sujui varsin leppoisasti, kuunneltiin autossa musiikkia, syötiin vähän eväitä, ihailtiin muiden matkailuvälineitä ja yritettiin pysyä hereillä. Stena Linen laivan lähtöaika oli klo 23.30 ja laivaan pääsimme jonottelun jälkeen noin tuntia aiemmin. Auto parkkeerattiin kannelle. Laivaan päästyämme suuntasimmekin melko nopeasti unten maille.
Aamulla herättyämme meillä olikin edessä päivä laivalla. Saapuisimme vasta myöhään illalla Liepajaan, joten yritimme saada sekä aikaa kulumaan että säästellä voimia paluumatkaa varten. Jos olisimme olleet viisaita ja ennakoineet sekä suunnitelleet enemmän paluutamme, olisimme voineet ottaa suoraan lautan Travemündesta Helsinkiin - koska matkatapamme oli tiettyjä speksejä lukuun ottamatta mennä enemmän
go with the flow, olimme aivan auttamattoman myöhässä ostamassa lauttalippuja ja Helsinkiin ei ollut enää autollisia lippuja tarjolla lainkaan. Onneksi Travemündesta pääsee myös Latviaan Liepajaan, josta sitten tarkoituksemme oli jatkaa taas autolla Via Balticalle ja Tallinnaan.
Päivän vietimme syöden, leikkien, merta katsoen ja välillä myös hytissä päiväunilla ja telkkarin äärellä. Laivan tarjonta ja palvelut olivat pienimuotoisia, mutta leikkipaikalta löytyi taas uusia kavereita - jälleen ilman yhteistä kieltä. Laivaan olisi voinut ostaa etukäteen ruokapaketteja, mutta päätimme ostaa vasta laivalta illallisen, kun meillä oli muuten muuta evästä mukana. Laivan pienestä (2 asiakasta kerrallaan) kaupasta sai lähinnä juomista, herkkuja ja hajuvesiä.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Liepajaan saapuessamme lautan purku kesti ainakin puoli tuntia, joten kannella oleville autoille ei tosiaan ole kiire suomalaisittain rynnätä kiireellä odottamaan. Kannelta purkauduttiin aluksi pakittamalla ajatuksella, kuka fiksuimmin nopeimmin tästä lähtee liikkeelle, niin menee - varsinaista henkilökunnan ohjausta ei tarkkailua lukuun ottamatta ollut. Mietimme ennen laivamatkaa, että olisimme varanneet majoituksen yöksi Liepajasta, mutta kotiinpaluun eteneminen houkutti niin paljon, että sovimme ajavamme yön Tallinnaan kuskia vaihdellen, niin että lapset ja toinen aikuinen nukkuvat. Olimme saaneet lepäiltyä hytissä meripäivän aikana, joten ajamiseen valmistauduttiin iltaa kohden kahvilla ja energiajuomalla. Teillä näkyi paljon muitakin autoja, joten pimeässä ajelu ei ollut yksinäistä. Ensimmäinen lataus meillä oli Riikan lähellä
ja toinen aamun valjetessa / yöravintoloiden sulkeutuessa Pärnussa. Tässä vaiheessa lapsetkin heräilivät ja kävimme hakemassa hieman aamupalaa sekä vaihdoimme kuljettajaa.
Vielä oli edessä reilu 100 km Tallinnaan ja tässä vaiheessa laskeskelimme, mille lautalle ehtisimme. Hieman silmät ristissä perheen äiti varaili ensin liput väärään suuntaan Helsinki - Tallinna ja sitten uudella yrityksellä oikeaan suuntaan. Viime hetken lauttaliput ovat tietysti hinnakkaampia, joten tässäkin tarkempi etukäteissuunnittelu olisi säästänyt rahaa. Onneksi lauttayhtiön asiakaspalvelu hyvitti virheellisistä lipuista osan, vaikka virhe ei ollutkaan heissä. Laivamatka sujui tutussa leikkipaikassa ja hieman lounastaen - pari tuntia vierähti nopeasti.
Helsinkiin saavuttuamme suuntasimme kohti Itä-Suomea riittävästi taukoja pitäen ja kuskinvaihtoja tehden. Paluumatka sujui (ainakin menomatkaan verrattuna) kaiken kaikkiaan niin nopeasti ja niin monen vaiheen kautta, että pää ei ihan ehtinyt mukaan. Saavuimme kotiin noin 58 tuntia auton Wuppertalista lähdön jälkeen.
Lopuksi vielä hieman yhteenvetoa matkasta.
*Lasten kanssa oli yllättävän helppoa edetä spontaanisti "varataan kahden seuraavan päivän majoitus" - teemalla. He viihtyivät autossa maisemia katsellen, kunhan meillä oli sopivasti taukoja, mukavaa tekemistä autossa ja majoituspäivissä ja kun erilaiset tunteet olivat sallittuja. Lasten sisarussuhde hitsautui reissussa entisestään ja matkustamisesta on syntynyt monia uusia muistoja ja kokemuksia. Pääosin meillä on aika hauskaa autossa.
*Sähköautolla matkailu sujuu. Alussa edullisemmin (0,35e/kWh) ja lopussa hieman kalliimmin (korkeintaan 0,89e/kWh). Meidän automme kulutuksella siis n. 4-11 euroa / 100 km. Sähköauton latureita löytyy hyvin, maittain vaihtelua on niihin tarvittavissa apeissa.
*Kaiken kaikkiaan matkaa kertyi 4268 km. Tämä sisältää myös majoitusten kohdekaupungeissa /-kylissä liikkumiset.
*Maata pitkin matkalle auto mahdollisti tavaroiden kuljettamisen: saimme mukaan monen sään vaatetta ja kenkiä, nukkumapaikan ja elektroniikkaa. Pystyimme majoittumaan kauemmas keskustoista ja pääsimme käymään kauppaostoksilla helposti. Saimme suunnitella reittimme ja pysähdyksemme lyhyelläkin aikavälillä helposti.
*Kokemuksena reissu, joka kannatti tehdä! Seuraavaa isompaa reissua haaveilemme junalla ja ehkä pyörillä toteutettavaksi, mutta katsotaan, mihin matkat meidät johtavat.
Olipa hieno kuvaus matkasta. Meitä kiinnostaa tuo sähköautolla matkustaminen kovasti, koska olemme juuri hankkimassa sellaisen. Näytti kohtuullisen sujuvalta. Matkanne kohteet olivat osittain tuttuja. Riika ja Kaunas tietysti, mutta myös tuo parempi reitti Puolassa oli meidänkin reittimme viimeksi. Ei mitään syytä mennä ruuhkissa Varsovan läheltä, kun muutakin on. Leipzigissäkin olemme olleet jokusen kerran. Viimeksi pyöräilimme puistoja pitkin koko päivän, kun monet keskustan nähtävyydet siis olivat jo aikaisemmin tuttuja. Wuppertalissa emme ole käyneet, olipa mielenkiintoinen paikka. Travemündestä Helsinkiin on tutuista tutuin reitti, mutta tuota Liepajaa emme ole koskaan kokeilleet. Pitääpä katsoa, millainen vaihtoehto se meille olisi. Kiitos, luin kaikki tekstit kiinnostuneena. Aila
VastaaPoistaKiitos Aila kommentista! Sähköautolla matkustaminen sujuu helposti, kun suunnittelee reittiä ja mahdollisia latauspisteitä etukäteen. Itse tykkäämme suunnitella latauksia niin, että autossa on akkua laturilla jäljellä n. 20 % - tämä sen takia, jos laturilla jotain ongelmia tulisikin, niin on virtaa vielä seuraavalle pysäkille.
PoistaWuppertalille iso suositus!